A World War I in Schools

Curriculum and Textbooks

  • Adjovanes Thadeu Silva de Almeida Doutor em História Social (UFRJ), mestre em Educação (UERJ), bacharel e licenciado em História (UERJ), professor de História do Colégio Pedro II/Campus Engenho Novo II e coordenador da Especialização em Ensino de História do Colégio Pedro II.
  • Carolina Mary Medeiros Mestre em Ciências Sociais pelo Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais da UERJ, bacharel e licenciada em História pela UFRJ, professora em regime de dedicação exclusiva do Colégio Pedro II, do Departamento de História do Campus Engenho Novo II e membro do Núcleo Transdisciplinar de Humanidades (NUTH) do Núcleo Transdisciplinar de Humanidades do Campus Engenho Novo II.
Keywords: textbooks, teaching History, World War I

Abstract

In the year 1914, World War I began. A hundred years ago, Brazil participated in this great event that would undoubtedly change world history. Despite the great relevance, little has been studied on the subject, mainly, the participation of Brazil in this process. If in historiography the theme is rare, so does history teaching. In this article, we analyze two didactic books used in the Colégio Pedro II, as well as the program of the discipline of History of the college in relation to the theme. We verified that in the textbooks, or in the program, the participation of Brazil in World War I and its consequences is a theme now silenced, now analyzed in a restricted way.

Published
2020-06-17