O Artificial Horizon Sextant from Gago Coutinho

Maritime origins from Air Navigation

  • António Costa Canas Escola Naval e CINAV, Centro de História da Universidade de Lisboa. Doutor em História dos Descobrimentos e da Expansão Portuguesa pela Universidade de Lisboa. Mestre em História dos Descobrimentos e da Expansão Portuguesa e licenciado em História pela Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa. Licenciado em Ciências Militares Navais – Marinha, pela Escola Naval.
  • Magda Ramires Marabujo Escola Naval. Mestre em Ciências Militares Navais, especialidade de Marinha.
  • Teresa Sousa Escola Naval e CINAV, Centro de Matemática e Aplicações (CMA), FCT, UNL. Doutora e Mestre em Algoritmos, Combinatória e Optimização pela Carnegie Mellon University, Mestre em Matemática Aplicada pelo Instituto Superior Técnico, e licenciada em Matemática pela Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa.
Keywords: Gago Coutinho, Aerial Navigation, Sextant

Abstract

In 1922 Gago Coutinho and Sacadura Cabral completed the first South Atlantic Aerial Crossing. In this crossing several methods of astronomical maritime navigation were used with adaptations to aerial navigation. To apply these methods, it was necessary to measure the altitude of a star in order to estimate the position of the aircraft accurately. The sextant used in maritime navigation could not always be used in aerial navigation, given the difficult to observe the sea horizon at high altitudes. To overcome this difficulty Gago Coutinho developed an Artificial Horizon Sextant that could be used to measure the altitude of a star when the sea horizon was is visible. In this paper we will study Coutinho’s sextant.

Published
2020-04-24